Ovaj vodič je preuzet i preveden sa oficijalnog sajta f1.com
Naš vodič za početnike pruža sve što treba da znate o formatima vikenda trka Formule 1, objašnjavajući kako funkcionišu i analizirajući kako su se razvijali od početka Svetskog prvenstva 1950. godine.
Kako funkcioniše vikend Velike nagrade?
Standardni vikend Velike nagrade Formule 1 obuhvata tri dana - obično od petka do nedelje. U petak, održavaju se dve jednosatne sesije treninga - Slobodni trening 1 (ST1) i Slobodni trening 2 (ST2).
Subota počinje Slobodnim treningom 3 (ST3). Ova poslednja jednosatna trening sesija daje timovima više vremena da podešavaju svoje postavke pre nego što počnu uslovi parc ferme i većina posla na automobilu bude zabranjena.
Kvalifikacije se održavaju u subotu popodne i sastoje se od tri faze - Q1, Q2 i Q3 - koje traju 18, 15 i 12 minuta, redom.
Pet najsporijih vozača eliminisani su nakon Q1, pre nego što još petoro ispadne iz Q2 - time se određuju pozicije na gridu od 20. do 11. mesta.
Preostalih deset vozača ulazi u Q3 kako bi odredili prvih 10 pozicija na gridu, pri čemu najbrži vozač osvaja pol poziciju za trku u nedelju.
Šta se dešava na F1 Velikoj nagradi?
Formula 1 Velika nagrada se održava na minimalnoj udaljenosti od 305 kilometara, pa će broj krugova na svakom događaju biti najmanji broj krugova potreban da se pređe ta udaljenost.
Bilo da vikend trke sledi standardni format ili F1 Sprint format, Velika nagrada u nedelju je glavni događaj i obično traje do dva sata.
Vozači mogu obaviti 'izviđačke krugove' dok se kreću do startne linije kako bi procenili stanje staze i obavili poslednje provere pre nego što zaustave svoje automobile na svojim startnim pozicijama. Tada imaju vremena da naprave poslednje minute prilagođavanja pre nego što vozači krenu do prednje linije za intoniranje nacionalne himne.
![]() |
| Credit: Mark J. McArdle |
Članovi tima čiste grid pre nego što dođe vreme za formacijski krug. Tada ćete videti automobile kako se kreću s jedne strane na drugu dok vozači pokušavaju da zagreju gume, pre nego što ponovo zauzmu svoje startne pozicije, spremni za start.
Kada su svi na pozicijama, direktor trke će pokrenuti sekvencu starta. To uključuje pet crvenih svetala koja se uključuju jedno po jedno... pre nego što sva svetla odjednom ugase i krenu u trku prema prvom zavoju...
![]() |
| Steve Etherington/LAT |
Bodovi za šampionat se dodeljuju timovima i vozačima kako je prikazano u tabeli ispod, pri čemu se dodaje dodatni poen vozaču i timu sa najbržim krugom trke (pod uslovom da su završili u prvih 10).
- 1. mjesto - 25 bodova
- 2. mjesto - 18 bodova
- 3. mjesto - 15 bodova
- 4. mjesto - 12 bodova
- 5. mjesto - 10 bodova
- 6. mjesto - 8 bodova
- 7. mjesto - 6 bodova
- 8. mjesto - 4 boda
- 9. mjesto - 2 boda
- 10. mjesto - 1 bod
Da li su sve Velike nagrade iste?
Nimalo. Svaka neverovatna F1 lokacija nudi nešto jedinstveno, iako postoje neka odstupanja od gore navedenog formata.
Iako se broj krugova već razlikuje između događaja, broj krugova na Velikoj nagradi Monaka uvek je najmanji potreban da se pređe udaljenost od 260 kilometara, jer je to nisko-brzinski gradski krug.
Formula 1 je zaista međunarodni sport, pa se trke održavaju u različitim vremenskim zonama dok se paddock kreće širom sveta. Pažljivo postavite alarme jer se vreme početka svake sesije razlikuje po lokaciji. Datumi i vremena svake sesije mogu se pronaći za svaki događaj na kalendaru trka Formule 1 za 2024. godinu.
Naravno, tu su i šest F1 Sprint događaja koji se dešavaju tokom sezone, što dodaje još više uzbuđenja vikendu trke.
Šta je F1 Sprint vikend?
Format vikenda F1 Sprint uzima standardni vikend trke i dodaje još više akcije petkom i subotom pre Velike nagrade u nedelju.
Petak počinje jednosatnom sesijom Slobodnog treninga (ST1). To je sve vreme koje timovi i vozači imaju da stvarno testiraju svoje postavke za vikend pre nego što se Sprint šut aut trka održi u petak popodne. Podeljen u tri faze - SQ1, SQ2 i SQ3 - koje traju 12, 10 i samo 8 minuta redom, Sprint sledi sličan format kao i kod kvalifikacija.
F1 Sprint, uzbudljiva trka od 100km do šahovnice bez obavezne zaustavljanja u boksu, pokreće stvari u subotu ujutro. Bodovi su dostupni vozačima i timovima koji završe na prvih osam mesta, kako je prikazano u tabeli ispod.
Subota se nastavlja sa tradicionalnim formatom Kvalifikacija popodne, koji postavlja grid za Veliku nagradu u nedelju.
Bodovi koji se dodeljuju u F1 Sprintu
- 1. mjesto - 8 bodova
- 2. mjesto - 7 bodova
- 3. mjesto - 6 bodova
- 4. mjesto - 5 bodova
- 5. mjesto - 4 boda
- 6. mjesto - 3 boda
- 7. mjesto - 2 boda
- 8. mjesto - 1 bod
Zašto postoje (obično) tri trening sesije?
Ono što čini vikend F1 Sprint toliko uzbudljivim je ograničen broj vožnji koje timovi imaju da podešavaju svoje automobile u poređenju sa standardnim vikendom trke - što povećava pritisak da sve bude pravo iz prvog pokušaja. To je zato što obično ima mnogo posla tokom tri tradicionalne trening sesije pre Velike nagrade.
ST1 se obično koristi kako bi se osiguralo da automobil radi i ponaša se kako treba, pre nego što vozači počnu da osećaju stazu i razmišljaju o promenama postavki. ST2 je obično rezervisan za duže vožnje na stazi dok vozači pripremaju trku, mada se deo obično koristi za simulacije kvalifikacija kada uslovi odgovaraju očekivanim uslovima. U ST3, vozači obično fokusiraju na kraće vožnje kako bi se pripremili za Kvalifikacije.
Često ćete videti kako timovi probaju nove aerodinamičke delove tokom ST1, tako je nemilosrdna priroda razvoja automobila u F1. Automobili nose više od 250 senzora i svaki može generisati više od terabajta podataka tokom vikenda, pa korišćenje različitih postavki u praksi pomaže timovima da dobiju različite povratne informacije.
Svaki vozač F1 mora takođe da napusti svoje mesto za jednu sesiju ST1 po sezoni, jer se od timova zahteva da učestvuju sa vozačem početnikom koji nije još završio više od dve trke F1.
![]() |
| Bert van Dijk |
Automobili nose različite količine goriva, a vozači koriste različite komponente pneumatika u različitim uslovima tokom tri trening sesije, pa nije uvek lako odrediti ko će biti brz samo na osnovu vremena treninga. Naravno, analiziramo vremena koliko god možemo.
Da li se format vikenda F1 ikada menja?
Vikendi F1 su videli različite formate tokom godina, poput uvođenja F1 Sprinta. Kvalifikacije su imale najviše promena u formatu, jer pre početka Svetskog prvenstva 1950. godine bilo je uobičajeno da se odluči o gridu izvlačenjem. Od 1950. do 1996. godine vozači su imali dve jednosatne sesije za postavljanje vremena kvalifikacija, jednu u petak i jednu u subotu. Vozači su takođe morali da se kvalifikuju za kvalifikacije - ali je to ukinuto 1992. godine.
1996. godine kvalifikacije su postale jednosatna sesija u subotu sa ograničenjem od
12 krugova za vozače. Na Evropskoj Grand Prix trci 1997. u Harezu, Žak
Vilnev je postavio vreme od 1m 21.072s, a zatim - do milisekunde - rival
Mihail Šumaher se podudario. Neverovatno, Heinc-Harald Frencen se
takođe podudario i sva trojica vozača postavili su identično vreme
kruga. Međutim, Vilnev je osvojio pol poziciju jer je postavio svoje
vreme prvi.
2003. godine, jednokružne kvalifikacije su zamenile prethodni format. Petkom
bi vozači izlazili jedan po jedan po redosledu šampionata. Subotom bi vozači imali još jednu šansu ali u obrnutom redosledu (kako bi se omogućilo vozaču sa najsporijim vremenom iz petka čistu
stazu i potencijalnu prednost).
2004. godine, dva izlaska na po jedan krug su premeštena na subotu, pre nego što su agregirane kvalifikacije uvedene 2005. godine. Vozači bi izveli jedan niskogorivni krug u subotu popodne, a zatim visokogorivni krug u nedelju ujutru pre trke, pri čemu bi se dva vremena sabrala. Naredne godine uveden je sistem sličan trenutnom formatu, ali je točenje goriva tokom sesije zabranjeno 2010. godine.
Međutim, nije sve išlo glatko od tada, jer je 2016. godine bio uveden
sistem eliminacije koji je, nakon nekoliko minuta milosti, doveo do toga
da vozači ispadaju iz kvalifikacija na svakih 90 sekundi. Dvije trke kasnije ponovo je uveden prethodni sistem i od tada je na snazi.
Viber zajednica
https://bit.ly/velikanagradaviber
Kupovina karata
https://tidd.ly/3LHXnRs
Ažuriraj svoj kalendar na telefonu
https://calendar.formula1.com/




Social Plugin